Lech Janerka w polskiej muzyce rockowej pojawił się pod koniec lat 70, a gra do dziś. 20 sierpnia zapraszamy na koncert artysty do Zamku Książąt Pomorskich.
W 1979 założył zespół Klaus Mitffoch. W składzie z Janerką zespół nagrał tylko jedną płytę (Klaus Mitffoch), która przez wielu uznana została za jedną z najistotniejszych w historii polskiej muzyki rockowej. Ekspresją album dorównywał ekspresji zespołów punk rockowych, charakteryzował się jednak znacznie bardziej rozbudowaną warstwą melodyczną i harmoniczną. Teksty odnosiły się do rzeczywistości PRL lat 80., wiele z nich stanowiła zawoalowana krytyka panującego reżimu, a także wezwanie do walki.
Album zwyciężył w ankiecie Magazynu Muzycznego wśród
dziennikarzy na album trzydziestolecia i wśród czytelników magazynu Tylko Rock
na album lat 80.
z zespołu, Janerka wydał Historię
podwodną - płytę sygnowaną już swoim imieniem i nazwiskiem. Płyta ta, o
znacznie spokojniejszym (muzycznie i lirycznie) charakterze, oceniona została
zarówno przez krytyków jak i słuchaczy bardzo wysoko. Innowacją było
zastąpienie gitary wiolonczelą przetwarzaną elektronicznie, na której grała i
do dzisiaj gra Bożena Janerka. Niemal wszystkie zawarte na "Historii
Podwodnej" utwory znalazły się na krajowych listach przebojów (np.
Konstytucje, Niewole, Ta zabawa nie jest dla dziewczynek).
W następnych latach Janerka wydał kolejne albumy. Nie
przyniosły one już tak spektakularnych sukcesów, niemniej ugruntowały jego
pozycję na polskim rynku muzycznym, jako twórcy niezależnego, oryginalnego, pozostającego
niejako na uboczu sceny rockowej. Lech Janerka często zmieniał charakter
muzyczny swoich utworów (np. album Bruhaha pełen był ostrych gitarowych riffów
Wojciecha Seweryna, a Ur ze swoimi poszukiwaniami nowego brzmienia była
z kolei
daleka od estetyki rocka). Wśród fanów twórczości Janerki można się spotkać z
opinią, że warstwa muzyczna kolejnych albumów pozostawia coraz większy niedosyt
np. "Nie słuchaj co kto mówi", w przeciwieństwie do coraz bardziej
poetyckich
i głębokich tekstów.
W 2002 ukazuje się płyta "Fiu Fiu" co owocuje
Fryderykami
w kategoriach: płyta alternatywna i autor roku. W tym samym, 2002
roku Janerka nagrał utwór mający stanowić element kampanii na rzecz przyznania
Wrocławiowi organizacji wystawy EXPO w 2010. W nagraniu wzięła udział elita
polityczna i artystyczna Wrocławia (a także m.in. biskup i komendant policji).
Przedsięwzięcie to odbiło się szerokim echem we Wrocławiu, wielu oddanych fanów
twórczości Janerki odebrało je jednak jako niezrozumiałe zerwanie z
dotychczasową niezależnością. Artysta - zapytany o powody nagrania
"Nadziei o Wrocławiu" - odpowiedział, że może nagrywać co mu się
żywnie podoba, bo jest już za stary, żeby się przed kimkolwiek krygować.
W 2005 muzyk wydał płytę Plagiaty, nagraną w zmienionym
składzie: z gitarzystą Damianem Pielką, który zastąpił zmarłego
5 lutego 2004
Wojciecha Seweryna i Michałem Mioduszewskim na perkusji. Płyta zdominowana
gitarą akustyczną zawiera kompozycje, które Janerka grał w czasach
młodzieńczych, natomiast teksty zostały napisane współcześnie. Krążek spotkał
się z uznaniem zarówno publiczności, jak i krytyków. W tym samym roku Janerka
otrzymał za niego nagrodę Superjedynka w kategorii "płyta
alternatywna". Piosenki Rower i "Ramydada" dotarły do czołowych
miejsc polskich list przebojów, a teledysk do"Rowera " zdobył grand
prix na festiwalu polskich wideoklipów Yach Film. Za ten utwór Janerka otrzymał
Fryderyka w kategorii "piosenka roku". Oprócz tego został uhonorowany
Fryderykami w kategoriach: płyta alternatywna i kompozytor roku.
Miejsce: Zamek Książąt Pomorskich, Dziedziniec
Start: 20 sierpnia, godz. 19.00
Bilety: 19 zł