„Biblioteczny Escape Room” otrzymał I wyróżnienie Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, jako najciekawsze wydarzenie organizowane w ramach programu Tydzień Bibliotek 2015.
Organizatorkom Tygodnia Bibliotek w Bibliotece Głównej AM w Szczecinie zależało na tym, by stworzyć bogaty i różnorodny program, by każdy użytkownik biblioteki znalazł dla siebie coś ciekawego. Atrakcje miały być interesujące dla starszych i młodszych, studentów i pracowników, stałych i nowych czytelników, użytkowników preferujących tradycyjną bądź cyfrową formę korzystania z biblioteki, "moli książkowych" i osób wolących alternatywne formy rozrywki - mówi dyrektor Biblioteki Głównej Akademii Morskiej w Szczecinie Elżbieta Edelman.
Wydarzeniem zgłoszonym do konkursu był Biblioteczny Escape Room. To popularna w ostatnim czasie zabawa, polegająca na uwolnieniu się z pokoju po rozwiązaniu ciągu zagadek w określonym czasie. Atrakcja została przygotowana z myślą o studentach i pracownikach uczelni. Zdecydowano się na przygotowanie takiej formy ze względu na jej intelektualny charakter. Jej innowacyjność polegała na zaadaptowaniu formy rozrywki o charakterze komercyjnym spoza sfery bibliotecznej
i wykorzystaniu go na gruncie własnej biblioteki - mówi Katarzyna Kuzian, pomysłodawczyni wydarzenia, pracownik Sekcji Czytelń. Chciano w ten sposób przełamać stereotyp "skostniałej" biblioteki, jako miejsca nudnego, do którego przychodzi się tylko z obowiązku, a nie dla przyjemności.
Gra odbywała się na terenie Biblioteki Głównej AM w Szczecinie, w pomieszczeniu które na co dzień nie jest dostępne dla czytelników. Imitowało ono miniaturową bibliotekę z wystrojem z lat sześćdziesiątych - wykorzystano staromodne meble, katalog kartkowy, stary wózek biblioteczny, nieużywany już telefon tarczowy, dawne tablice informacyjne i spory zbiór ciekawej beletrystyki. Gracze mogli zobaczyć, jak kiedyś wyglądały biblioteki i jak wiele się w nich zmieniło na przestrzeni czasu. Dawniej nie było komputerów, elektronicznych katalogów ani dostępu do internetu, i żeby wypożyczyć książkę, trzeba było się posłużyć katalogiem kartkowym i rewersami. Dla wielu osób była to podróż w czasie, unaoczniająca ogromne zmiany, jakie zaszły w zakresie aranżacji i wyposażenia bibliotek - wyjaśnia Małgorzata Remlein współorganizatorka Escape Roomu (pracownik Sekcji Czytelń BG AM w Szczecinie).
Aby uwolnić się z pokoju, drużyna dwóch lub trzech graczy musiała rozwiązać szereg zagadek i łamigłówek, złamać kody i odnaleźć klucz do wyjścia (w czasie nie dłuższym niż 45 minut). Rozwiązywanie zagadek wymagało umiejętnego wykorzystania książek pamiętając o tym, że przebywa się w bibliotece - np. trzeba było odszukać konkretne książki za pomocą sygnatur z rewersów bibliotecznych, należało przy tym zauważyć, że odszukane książki zawierają w tytułach cyfry, a te z kolei stanowiły szyfr do kłódki. Kłódka zaś zamykała szufladę biurka zawierającą kolejną zagadkę itd.
Po grze uczestnicy robili sobie pamiątkowe zdjęcia z wybranymi wcześniej humorystycznymi "banerkami" i umieszczali na bibliotecznym profilu Facebookowym.
W ciągu zaledwie dwóch dni Bibliotecznego Escape Roomu wzięło w nim udział 30 osób. Gra przyciągnęła nie tylko docelową grupę uczestników (studentów i pracowników), ale i ich rodziny i znajomych - nawet gości ze Stanów Zjednoczonych Ameryki!
Tydzień Bibliotek udało się zorganizować bez zaplecza finansowego i wsparcia sponsorów. Wszystko przygotowano we własnym zakresie.
Pomysł zorganizowania Bibliotecznego Escape Roomu został zauważony przez lokalne i ogólnopolskie media - dziękujemy wszystkim redakcjom, które nas odwiedziły.
Pozostałe wydarzenia Tygodnia Bibliotek w BG AM w Szczecinie:
Profil zbiorów Biblioteki Główna Akademii Morskiej w Szczecinie związany jest ściśle z kierunkami kształcenia w uczelni oraz gospodarką morską. Biblioteka posiada 123.639 vol. zbiorów zwartych, 7.614 vol. czasopism, ponad 9 tysięcy jednostek zbiorów specjalnych oraz kilkanaście baz danych. Oprócz księgozbioru ściśle związanego z nauczaniem istnieje również spory zbiór literatury beletrystycznej (18.330 vol.). Od 2010 r. funkcjonuje biblioteka cyfrowa "Świat Morskich Publikacji", w zbiorach której znajduje się 1.861 zdigitalizowanych obiektów.