03 listopada 2010 (środa)
Egzotyczna Era Jazzu z Louiziany
Tej jesieni Era Jazzu wraca do prezentacji swoich projektów oraz artystów także w innych miastach Polski. Ta specyficzna, festiwalowa edycja Ery Jazzu będzie miała miejsce na początku listopada gdy naszej publiczności przedstawiony zostanie nie tylko egzotyczny zespół, ale także muzyka, jakiej do tej pory nie prezentowano na polskich estradach.
Premierowa, festiwalowa trasa koncertowa ? Cajun & Zydeco Tour? przedstawi bowiem muzykę amerykańskiej Louisiany oraz zespół Nathan Williams & Zydeco Band , czołowego reprezentanta nowoorleańskiej muzyki cajun i zydeco. Najczęściej cajun i zydeco określa się mianem muzyki kreolskiej, gdzie pobrzmiewa zarówno jazz Nowego Orleanu, jak i folkowa muzyka Południa USA , elementy muzyki francuskiej, elżbietańskich ballad i tanecznych rytmów nowoorleańskich Kreoli. Najpopularniejszych przebojem tego stylu jest słynna ? Jambolaya ?, która rozsławiła cajun na cały świat .
Jednym z najważniejszych artystów zydeco & cajun jest multiinstrumentalista Nathan Williams, nowoorleański ? naturczyk ? z pasją przekazujący brzmienie, kulturę i muzykę amerykańskich Kreoli. Rodzinna formacje Zydeco Cha Chas stała się z czasem niezwykle popularną i charakterystyczną kapelą Południa USA a sam lider uchodzi dzisiaj za jednego z najważniejszych artystów zanikającego gatunku muzycznego.
? Zydeco to rodzaj bluesa stworzony w latach latach trzydziestych ubiegłego stulecia w amerykańskiej Luizjanie - wyjaśnia Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu. Stworzyli ją przedstawiciele wielu ras mieszkający tam od czasów kolonizacji francuskiej, zwani Kreolami, których językiem była specyficzna odmiana języka francuskiego. Samo słowo zydeco pochodzi od francuskiego les haricots - fasolka szparagowa. To pierwsze słowo z kreolskiego wyrażenia "Les haricots sont pas sales" - fasolka nie ma soli, czyli ciężkie czasy. Fasolka bez soli oznaczała, że brakowało do niej solonego mięsa, a to było oznaka totalnej biedy. W tamtych czasach mianem Kreola określano wszystkich osadników o hiszpańskich lub francuskich korzeniach. Pod koniec stulecia, gdy kwitł handel ludźmi, Kreolami zaczęto nazywać już tylko niewolników urodzonych w Luizjanie. Francuskojęzyczni biali Amerykanie zwali się odtąd cajun. Ich muzyka i kultura szybko zasymilowała się z kulturą zydeco i dziś tylko nieliczni rozp oznają różnice dzielące cajun od zydeco. Jeśli do tego dodamy wpływ jakim poddawana była muzyka zydeco przez jazz ,gospel i blues to jawi nam się niezwykle ? multi-kulti ? obraz kultury i obyczaju Południa USA i jednoznaczna odpowiedź o korzenie dzisiejszej muzyki rozrywkowej?
Zespół Nathana Williamsa pokaże cajun oraz zydeco po raz pierwszy w Polsce, na klubowych koncertach Ery Jazzu w Szczecinie (3.11-Fee Blues Club).
Bilety ( 120,-50-)
ostatnia zmiana: 2010-09-21