Zabytkowe pojazdy dla Muzeum Techniki i Komunikacji Miejskiej
Pierwsze zabytkowe pojazdy, które władze Szczecina kupiły od prywatnego kolekcjonera, trafiły do zbiorów tamtejszego Muzeum Techniki i Komunikacji Miejskiej. Zanim jednak zostaną wystawione jako eksponaty, będą musiały przejść remont.
Pojazdy - osiem samochodów i trzy motocykle - przywieziono do
Szczecina tirem z naczepą. Znalazły się wśród nich m.in. różne
wersje popularnych maluchów, czyli fiatów 126 p, samochód marki
Smyk i prototyp syrenki w wersji limuzyny.
Kolekcję, która w sumie liczy 118 różnych pojazdów, miasto kupiło
od mieszkańca Warszawy, Leszka Liszewskiego. Zgodnie z podpisaną
umową w tej sprawie, większość pojazdów ma trafić do Szczecina do
jesieni tego roku, pozostałe - do połowy 2009 roku.
Zbiór powstawał przez dwadzieścia lat. Tworzą go stare rowery,
motocykle, samochody osobowe i ciężarówki. Na tę motoryzacyjną
kolekcję składają się m.in. wszystkie modele popularnego przed
wojną motocykla sokół oraz kultowe, produkowane do polowy lat 60.
w Szczecinie motocykle junak.
Wśród samochodów-eksponatów znajduje się m.in. oryginalna,
używana przez Milicję Obywatelską warszawa, jest też garbus oraz
samochód marki Beskid - auto polskiej konstrukcji z lat 80., które
nie zostało nigdy wprowadzone do produkcji.
Pełna kolekcja ma być zaprezentowana w lipcu 2010 roku podczas
oficjalnego otwarcia Muzeum Techniki i Komunikacji Miejskiej.
Szczecińskie Muzeum Techniki i Komunikacji Miejskiej powołano w
styczniu 2006 r.; należy ono do najmłodszych polskich muzeów.
Utworzono je w starej, poniemieckiej zajezdni tramwajowej Nemitz
(Niemierzyn) z 1912 roku, zamkniętej przed czterema laty. Remont
budynków zajezdni i ich adaptacja do celów muzealnych mają być
finansowane m.in. ze środków unijnych. (PAP)
ostatnia zmiana: 2008-06-21