Rewolucja komunikacyjna w Świnoujściu
Plac Wolności oraz kawałek ulicy Piłsudskiego (do Piastowskiej), Bohaterów Września, Bema i Monte Cassino - cała ta przestrzeń będzie jednym wielkim deptakiem. Rozpoczyna się wielka przebudowa centrum Świnoujścia.
Opracowaniem nowego układu komunikacyjnego zajęli się specjaliści z
niemieckiej firmy Ingenieur Planung Ost z Wolgastu. Najpierw
przeprowadzili analizę ruchu nie tylko zresztą po polskiej stronie wyspy
Uznam, i to zarówno w sezonie, jak i po nim.
Wnioski? Ten najważniejszy
to konieczność odciążenia centrum poprzez budowę dwóch "obwodnic". Z
jednej będą korzystać przede wszystkim przyjezdni zdążający od przeprawy
promowej Warszów w kierunku dzielnicy nadmorskiej, do sanatoriów i
domów wczasowych. Druga powstanie z myślą o mieszkańcach i ma być drogą z
centrum do domów w największych osiedlach mieszkaniowych (w zachodniej
części miasta).
Idea takiego rozprowadzenia ruchu doprowadziła planistów
do, budzącego najwięcej kontrowersji, pomysłu wyłączenia z ruchu
kołowego znacznej części ścisłego centrum i likwidacji centralnego
ronda; placu Wolności. - To może być dla nas kompletna klęska - mówi
właściciel punktu usługowego, położonego przy ul. Bohaterów Września. -
Podobne obawy mieli przedsiębiorcy z tej ulicy, a także ulicy Monte
Cassino,gdy organizowaliśmy tam deptak - uspokaja Barbara Michalska, do
niedawna inżynier miasta, obecnie zastępca prezydenta odpowiedzialna za
infrastrukturę drogową.
Namiastką tego, co będzie działo się
najbliższych miesiącach w Świnoujściu, były prace przy modernizacji
południowego odcinka Wybrzeża Władysława IV. Za przystanią "Adlerów"
zniknęła stara, pamiętająca II wojnę światową kostka brukowa. Zastąpił
ją asfalt. Wybrzeżem dojedziemy obecnie aż do ulicy Grunwaldzkiej obok
PEC-u. Na nowym skrzyżowaniu powstanie rondo. Tu "sznurek" samochodów
zjeżdżających z promu rozdzieli się w kierunku Garz i osiedli
mieszkaniowych Zachodniego i Matejki. Podobnie jak w przypadku ciągu
zachodniego rewolucja czeka też trasę wiodącą od promów na północ, w
kierunku dzielnicy nadmorskiej.
Główny ciężar ruchu zostanie zdjęty z
ul. Piłsudskiego, a przeniesiony na ul. Chrobrego. Z myślą o tym
zbudowano już rondo na skrzyżowaniu z ul. Piastowską. To kolejna droga,
która zmieni się nie do poznania. Przedwojenny bruk zastąpi nakładka
asfaltowa. Ulica zostanie poszerzona. Wzdłuż wszystkich głównych ulic
powstaną ścieżki rowerowe i miejsca parkingowe, takie jak przy ul.
Konstytucji 3 Maja. Główną trasą wiodącą z centrum w kierunku promów
będzie jednokierunkowa ulica Marynarzy. Sama jezdnia zostanie tu nieco
zwężona kosztem nowych miejsc parkingowych oraz biegnącej wzdłuż ścieżki
rowerowej.
Przebudowa czeka też ulicę Dąbrowskiego. Przebudowa
Centralnego Układu Komunikacyjnego w Świnoujściu jest jednym z projektów
kluczowych RPO Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013.
Koszt inwestycji to 18 milionów złotych, z czego 6 milionów będzie z RPO
WZ. Pierwsze prace mają ruszyć na przełomie lutego i marca.
Źródło: Gazeta Wyborcza Szczecin
ostatnia zmiana: 2011-01-31