Rewolucja komunikacyjna w Świnoujściu

Dział: Szczecin

Plac Wolności oraz kawałek ulicy Piłsudskiego (do Piastowskiej), Bohaterów Września, Bema i Monte Cassino - cała ta przestrzeń będzie jednym wielkim deptakiem. Rozpoczyna się wielka przebudowa centrum Świnoujścia.

Opracowaniem nowego układu komunikacyjnego zajęli się specjaliści z niemieckiej firmy Ingenieur Planung Ost z Wolgastu. Najpierw przeprowadzili analizę ruchu nie tylko zresztą po polskiej stronie wyspy Uznam, i to zarówno w sezonie, jak i po nim.

Wnioski? Ten najważniejszy to konieczność odciążenia centrum poprzez budowę dwóch "obwodnic". Z jednej będą korzystać przede wszystkim przyjezdni zdążający od przeprawy promowej Warszów w kierunku dzielnicy nadmorskiej, do sanatoriów i domów wczasowych. Druga powstanie z myślą o mieszkańcach i ma być drogą z centrum do domów w największych osiedlach mieszkaniowych (w zachodniej części miasta).

Idea takiego rozprowadzenia ruchu doprowadziła planistów do, budzącego najwięcej kontrowersji, pomysłu wyłączenia z ruchu kołowego znacznej części ścisłego centrum i likwidacji centralnego ronda; placu Wolności. - To może być dla nas kompletna klęska - mówi właściciel punktu usługowego, położonego przy ul. Bohaterów Września. - Podobne obawy mieli przedsiębiorcy z tej ulicy, a także ulicy Monte Cassino,gdy organizowaliśmy tam deptak - uspokaja Barbara Michalska, do niedawna inżynier miasta, obecnie zastępca prezydenta odpowiedzialna za infrastrukturę drogową.

Namiastką tego, co będzie działo się najbliższych miesiącach w Świnoujściu, były prace przy modernizacji południowego odcinka Wybrzeża Władysława IV. Za przystanią "Adlerów" zniknęła stara, pamiętająca II wojnę światową kostka brukowa. Zastąpił ją asfalt. Wybrzeżem dojedziemy obecnie aż do ulicy Grunwaldzkiej obok PEC-u. Na nowym skrzyżowaniu powstanie rondo. Tu "sznurek" samochodów zjeżdżających z promu rozdzieli się w kierunku Garz i osiedli mieszkaniowych Zachodniego i Matejki. Podobnie jak w przypadku ciągu zachodniego rewolucja czeka też trasę wiodącą od promów na północ, w kierunku dzielnicy nadmorskiej.

Główny ciężar ruchu zostanie zdjęty z ul. Piłsudskiego, a przeniesiony na ul. Chrobrego. Z myślą o tym zbudowano już rondo na skrzyżowaniu z ul. Piastowską. To kolejna droga, która zmieni się nie do poznania. Przedwojenny bruk zastąpi nakładka asfaltowa. Ulica zostanie poszerzona. Wzdłuż wszystkich głównych ulic powstaną ścieżki rowerowe i miejsca parkingowe, takie jak przy ul. Konstytucji 3 Maja. Główną trasą wiodącą z centrum w kierunku promów będzie jednokierunkowa ulica Marynarzy. Sama jezdnia zostanie tu nieco zwężona kosztem nowych miejsc parkingowych oraz biegnącej wzdłuż ścieżki rowerowej.

Przebudowa czeka też ulicę Dąbrowskiego. Przebudowa Centralnego Układu Komunikacyjnego w Świnoujściu jest jednym z projektów kluczowych RPO Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. Koszt inwestycji to 18 milionów złotych, z czego 6 milionów będzie z RPO WZ. Pierwsze prace mają ruszyć na przełomie lutego i marca.

Źródło: Gazeta Wyborcza Szczecin

ostatnia zmiana: 2011-01-31
Komentarze
Polityka Prywatności